Het is zondag 30 augustus. Na een paar weken zomer hitte, die we liever thuis doorbrengen onder de parasol, verlangen we nu naar een tripje van ongeveer een week met onze boot. De schoolvakanties zijn voorbij wat rust en ruimte zal geven in de havens. De trein brengt ons op zondagochtend probleemloos naar Enkhuizen. Er waren weer wat problemen geweest met onze boot op de ligplaats, de havenmeester is het met ons eens dat een andere ligplaats gewenst is. Deze ligt te onrustig en de balk voor de stootwillen zit net te hoog. Het waait vrij hatd en overnachten we op onze eigen plek. Op maandag is de wind noordelijk niet echt gunstig om naar Den Oever te zeilen. Maar toch met 1 slag weten we Den Oever te bereiken, voor de sluis even problemen met de motor, die geen toeren wilde draaien. Zeilen naar beneden, anker uit en kap van de motor. Wat frutselen en de motor deed het weer, wat er precies mis was? Na de sluis toch maar de haven op gezocht, probleem met de motor heeft zich niet meer voor gedaan. texelvollemaan1920Dinsdag naar Oude Schild op Texel we moeten kruisen tegen de wind in maar met hoog water lukt dat uitstekend om met rustig weer ver buiten de vaargeul te gaan. Op Texel vinden we een prima plek omdat we zo vroeg zijn, aan het eind van de dag ligt de haven mudvol. s'avonds een mooie volle maan, we zijn al bezig met de volgende dag en besluiten al om 7 uur te vertrekken vanwege de stroom mee. Om 7 uur is het aangenaam weer, wel wat weinig wind maar met onze trimaran lopen we toch 4 a 5 knopen, we aarzelen maar ver weg zijn de contouren van Vlieland zichtbaar en vooralsnog zeilen we naar de noordpunt van Texel. We weten dat het ondiep kan zijn met rustig weer is dat geen probleem voor ons. Helaas halverwege gaat de wind volledig liggen en moet de motor aan.vlie anker2920 Na 2 uur motoren gooien we het anker uit ter hoogte van het vuurduin bij Vlieland. Op het eerste deel kijken we met genoegen terug, ondanks de weinige wind toch lekker hoog aan de wind kunnen zeilen. Tijd om te klussen wanneer het laag water wordt, een nieuw oog aan het roerblad om die naar beneden te houden en een nieuw kleurtje op de bakboord drijver, na de reparaties was dat hard nodig. Tussendoor Jan met de rugtas naar de kant om nog een paar boodschappen te doen, dat valt behoorlijk tegen want af en toe zakt hij tot bijna aan zijn knieen in de modder. Dat is 1 keer en nooit meer, na gedane arbeid is het goed rusten op een stille avond met rimpeloos water. De voorspelling zijn verontrustend en dat blijkt ook de volgende morgen ZW 5/6 en waar ligt het anker, al een paar keer voorgenomen om een markeringsboei met een stevig toe te voegen maar dat is bij een plan gebleven. Vol gas dan maar, het anker geeft zich maar zo niet gewonnen, enerzijds heel prettig dat het anker zo probleemloos houvast biedt maar om het los te krijgen........Uiteindelijk toch beweging en met moeite aan boord gehesen o.a. met de hulp van de schootlier. vliehardewind3 920Gezien de omstandigheden kiezen we voor haven Vlieland hoe eerder beschutting hoe liever. De stroom loopt nog stevig tegen en draaien we de fok gedeeltelijk uit waardoor we een voldoende snelheid behalen en probleemloos de havenmond invaren. Maar dan moeten de drijvers nog ingedraaid worden, ondanks dat in de voorhaven volop ruimte is, kost het alle moeite om de boot in de wind te houden en moeten we zien ergens een lijn om zien te krijgen in de wind. Na een paar rondjes, komt de havenmeester met zijn boot ons ondersteunen, nog gaat het niet eenvoudig tot dat ik ervoor kies om achteruit varend naar hogerwal te varen, de havenmeester staat daar al klaar om het meertouw op te vangen. vlie haven3 920Gelukkig wel voldoende vast om rustig de drijvers in te draaien en daarna de havenmeester te volgen die een ruime plaats voor ons in gedachten heeft en probleemloos kunnen we in die box afmeren met alle dank aan zijn ondersteuning. Gezien de weersomstadigheden verwachten ze weinig of geen vertrekkers of binnenkomers anders dan de mensen zoals wij die geankerd lagen, even later komt er zo één en die heeft ook alle hulp nodig om af te meren. De wandeling naar het dorp om boodschappen te doen en even in beweging te zijn wordt een natte aangelegenheid, na terugkomst hangt de kajuit vol met natte kleren. 

De volgende morgen vrijdag 4 september, de harde wind is verdwenen en er staat een aangename WZW 2/3 voor ons de ideale omstandigheden om recht over platen zo'n 170 tot 180 graden vanuit de haven rechtstreeks naar Den Oever. We vetrekken om 8 uur en dat is 3 uur voor HW Vleiland dus kunnen we dat risico rustig nemen, het wordt een tocht van echt genieten op een rustige waddenzee met een snelheid van 5 a 6 knopen, ter hoogte van het Scheurrak trekt de wind nog even aan en iets meer uit W waardoor we met minstens 7 knopen 2.5 uur later aankomen op de kruissing Texelstroom/Scheurrak, en met ven goede moed verder over de Lutjeswaard met het Nesserzand en Boereplaat, diepgang geen enkel probleem en we kunnen door het oploeven van laatste stuk Scheurrak iets meer ruimte nemen omstavoren4920 Den Oever te bereiken na totaal 3.5 uur. Het is erg druk bij de sluis maar we kunnen nog net als laatste mee, het neemt wel veel tijd in beslag om 13 uur zetten we weer het zeil en gaan naar Stavoren waar we om 15 uur afmeren. Onze buren die in de buurt van Workum kamperen nodigen we nog uit voor de volgende dag maar helaas hebben ze al een planning die niet te veranderen is. Ons rondje zit er bijna op en zaterdagmorgen vertrekken we om 8 uur naar Enkhuizen om 10 uur ligt de boot afgemeerd met beide drijvers ingedraaid op de eigen plek. We  vullen de koffer en rugtas en wandelen rustig naar de trein, om 14 uur komen we aan bij ons huis. Terugkijkend op een fijne week waar met name ons duidelijk is geworden dat we het meest genieten van kalm weer, er zit dan nog voldoende vaart in one boot, en met de tochten over de ondieptes voldoet het schip geheel aan de verwachting.