Onze zoon Simon heeft zijn vakantie en vind het leuk om met de oude lui een weekje te gaan zeilen. Dat laten we ons geen 2 x zeggen ondanks de ongunstige weersvoorspelling. Helaas komen die wel uit en hebben we het vrij koud en ook nogal eens behoorlijk nat gehad. We vertrekken op donderdag 18 juni met de trein naar Lelystad, we hebben nog de hele middag en gezien de NW - 5 kiezen we voor Lemmer omdat dit voor ons bezeild is. De sluisafhandeling verloopt zeer voorspoedig en zijn we al rap onder zeil, de nieuwe grote windmolens op de dijk zijnfoto-1 zeer opvallend en dichterbij Lemmer komend zien we dat er ook van de Rotterdamsehoek een dubbele rij in het water komt te staan. De sluis in Lemmer zet in ons in een zeer korte tijd op de Friese meren en is er nog tijd genoeg om door te gaan naar Heeg. De volgende ochtend bewolkt met af en toe de zon maar met een aardige wind die voor ons net bezeild is op het Heegermeer/Fluessen en de Morra zijn we bijtijds in Stavoren om boodschappen te doen te lunchen en s'middags naar Makkum te zeilen, doordat aan het eind van de middag de wind meer naar W draait hebben we aan 1 slag genoeg om naar de haveningang te zeilen. De win blijft NW en voor zaterdag niet teveel, eerder wat te weinig wind. Van de sluizen bij Kornwerderzand kunnen we eerst nog een stukje zeilen maar eenmaal door de bocht de motor aan tot Harlingen, de zon schijnt, dat is heerlijk en in een rustig tempo zeilen we hoog aan de wind naar het Kimstergat waar we te vroeg aankomen, anker uit en wachten op 1 uur voor hoog water. foto-3Een aantal platbodems passeert en wanneer we zien dat zij niet meer vast lopen halen wij het anker op en schuiven ook over de ondiepte. Terschelling lonkt met Oerol maar ligt recht in de wind en we zouden moeten droog vallen omdat de haven naar verwachting mudvol ligt. We houden het bij het oorspronkelijke plan Ameland ook al vanwege de weersverslechtering die er aan zit te komen. We zeilen onder een mooie zon en genieten, het laatste stuk naar Ameland is er te weinig wind om tegen de ebstroom in te zeilen. Helaas een uur motoren en vinden we wel een goede plek in de haven, we nemen het ervan en gaan uit eten in het dorp. Zondag morgen het is al grijs met een beetje miezer bij de Spar doen we wat inkopen en wandelen we rond het dorp Nes. Tegen 12 uur kunnen we vertrekken en op een klein stukje na waar we de zeilen konden laten staan, lopen we nog even vast maar kunnen als snel verder. Ondanks het korte vastlopen wagen we het er op om een stuk af te steken van het Pinkewad dat blijkt met 1 uur voor hoog water prima te kunnen. De wind trekt stevig aan als we onder Engelmansplaat het Westrak op zeilen en maken we de hoogste snelheid die week naar Lauwersoog, geweldig zeilen met halve wind. Ondanks het slechte weer toch enige drukte, gebruikelijk bij hoogwater, bij de sluis naar het Lauwersmeer maar de 2e schutting kunnen we mee en zetten koers naar de haven van Oostmahorn die bekend staat als multihull vriendelijk. Dat blijkt ook zo, slechts € 13,50 p.n. elektra en douches apart met een zgn. sepkey met € 3,- extra daarvoor zitten we er schoon en warmpjes bij. De voorspelling voor maandag NNW 5 komkt helaas niet uit het is vooral W 3,4 en wordt het een dagje op de motor naar Leeuwarden met een lunchstop in Dokkum.foto-6 In Leeuwarden liggen we in de Prinsentuin en genieten we van de stad. Dinsdagochtend om 9 uur vertrek in de stromende regen en die houdt ook nog een paar uur aan. Na 3 uur zijn we zo koud dat we voor de lunch in Franeker stoppen en is er elektra om ons bij de straalkachel op te warmen. Daarna we gaan richting Harlingen om vandaar met harde wind snel en alleen op de fok naar Kornwerderzand te zeilen en na de sluis weer eens naar Makkum. De voorspelling voor woensdag is gunstig zon en wind eerst NW draaiend naar ZW we zijn op tijd Stavoren gepasseerd met die NW wind maar die draait vervolgens naar Z daarmee is Lelystad niet bezeild, al een eind op weg meer richting Urk dan Lelystad gaan we overstag naar Enkhuizen wat van daaruit inmiddels bezeild is. We denken dat de sluis open blijft staan om op ons te wachten maar dichterbij blijkt dat er geen enkele lamp meer brand en er storing is, binnen een half uur is die opgelost en kunnen we met stevige wind naar Lelystad zeilen. Om 17 uur met de rugtassen op naar het station en om 20.30 vermoeid maar voldaan weer thuis.